23 Mart 2019 Cumartesi


Neden Bizon?
İlk çağ resim tarihi incelendiğinde, mağara resimlerinde görülen insan-hayvan figürleri amaçları halen tartışma konusu olmasına karşın kuşkusuz insan beyninin soyutlama yeteneğinin en çarpıcı örnekleridir. İlk çağ inançlarında doğa, maneviyatla bütünleşmiş, öğrenilmesi anlaşılması, kaynaşılması gereken bir kavram olarak karşımıza çıkmıştır. İster avlanılan havanların resimlerinin yapıldığı düşüncesi isterse bir sanat yapmak olsun resim yapma dürtüsü insanlık tarihinin ilk çağlarından beri varlık göstermiştir. Resimle doğaüstü güçler ve inançlar arasında ilişki kuran bir düşünce şekline günümüzde hala rastlanmaktadır. Belki bugün bile seçilen imgeler, renkler ve bütün üslup oluşumları sanatçıların bilinç altındaki inanç ve doğaya karşı olan tinsel bağlılıklarıyla alakalıdır. Bu bağlamda kendi resimlerimde kullandığım bizon görünümleri şüphesiz bilinç altımda oluşan psişik doğa-insan-hayvan karmaşasının bir ürünüdür.
Mağara resimlerindeki bizon figürleri ile birlikte, mağaranın binlerce yıllık doğal oluşum şekilleri ve renkleri de beni etkilemiş, dolayısıyla resimlerimde doku-renk bağlamında benzer pentürler ortaya çıkmıştır. Bizonun resimlerimde imgeleşmesinin sebebi ise karakteristik bir beden formuna sahip olması ve ilkel dönemlerde bile resmedildiğinde soyutlamanın etkili örneklerinden olmasıdır. Teknoloji çağı olarak adlandırdığımız ve içinde olduğumuz süreçte görsel anlamda her türlü veri ve bilgiye ulaşmak mümkün hale gelmiştir. Neden bizon? Çünkü ben hiç bizon görmedim ama birçok bizon fotoğrafı gördüm. Bu fotoğraflardan elde ettiğim eskizler resim yüzeyinde oluşturmak istediğim kompozisyona göre kurgulanıp nihai haline dönüşene kadar kendi içerisinde de değişimlere uğramaktadır.
Ali Rıza KANAÇ - 2019



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder